Min bitterhet måste ju ta vägen någonstans

Just nu pågår det någon slags reklamkampanj på tv från röda korset, rädda barnen eller någon av de ofantligt många hjälporganisationerna som jag inte heller stödjer. Poängen är iallafall att vi/jag/man ska stoppa gatuvåldet, något jag verkligen inte har något emot jag tror snarare att jag skulle bli glad om gatuvåldet skulla stoppas men är det verkligen den vägen man ska gå? Efter lite research fanns det tre punkter rädda barnen jobbar med:

- Bygga fler fritidsgårdar/ungdomshem
- Informera ungdomar om våldets följder
- Se till att vuxna finns på stan

Som den sura jäveln jag kan vara ibland så ställer jag mig lite frågande till de tre punkterna. Ska rädda barnen bygga fler fritidsgårdar/ungdomshem själva i de områden som är mest utsatta för problem med gatuvåld? Vem ska välja var det behövs fler fritidsgårdar/ungdomshem? Informera om att våld kan få väldigt stora fysiska och inte minst psykiska problem för den utsatta, jag har en svag föraning om att ungdomar är rätt medvetna om det, eller? Om man nu skulle få föräldrar att engagera sig genom att finnas på stan kan det då kanske bli så att problemen blir av någon annanstans?  

Jag är ju inte mot initiativet i sig men är oerhört besviken på att en hjälporganisation som rädda barnen, som rimligtvis borde samlat på sig en del erfarenheter sen starten 1919, kan formulera så dåliga, kortsiktiga och ogenomtänkta arbetsområden för en sån här kampanj. Dessutom är väl inte bara gatuvåldet ett problem utan alla typer av våld, kan kanske till och med våld i hemmet vara en av de bakomliggande orsakerna till gatuvåldet?

Det som söker mig mest är nog tv-reklamen, är det verkligen det som är det mest effektiva medlet i i försöken att stoppa gatuvåldet? Hoppas verkligen att rädda barnen har fått ett bra pris på reklamtiden.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Jag funderade också på det härom dagen. Den här kampanjen som de vevar minst en gång i varje reklampaus på 3,4 och 5:an, hur mycket kostar den årligen? Får jag har väldigt svårt att se MTG ge bort all den reklamtiden.

Undrar om man kan skänka pengar med förbehållet att inte en spänn får gå till en reklam inom en timma före och efter att Patrik Ekwall eller Magnus Hedman visar sig i rutan?

2008-01-28 @ 10:07:18
URL: http://www.myspace.com/mattiashj
Postat av: Anonym

Skönt att det inte bara var jag som hade reflekterat, förbehållet kan nog vara svårt att få ihop men det hade ju helt klart varit på sin plats.

2008-01-28 @ 11:28:32
URL: http://danishmf.blogg.se
Postat av: Anna

Jag är med dig.. Dock tror jag faktiskt att de kollat ganska mycket på utgifter i förhållande till inkomster som resultat av reklamkampanjen. Kanske är det det smidigaste och mest effektiva sättet att göra folk uppmärksamma på kampanjen idag? Och de får rabatterade priser på reklamtid..

Men jag är definitivt helt med dig på frågeställningen om vem som egentligen startar ungdomsgårdar, hur, var och i vilket syfte..

2008-01-28 @ 19:27:37
URL: http://annat.bloggagratis.se
Postat av: el molgan

Jag kan, om någon orkar lyssna, svara på alla era ungdomsgårdsfrågor. Det sköts inte alltid så snyggt. Är trots allt socialarbetare....

2008-01-29 @ 00:57:46
Postat av: Anonym

Jag tänkte egentligen nyttja din expertis i frågan molgan men du befann dig tyvärr på resande fot när aggressionen var som värst

2008-01-29 @ 15:06:54
URL: http://danishmf.blogg.se
Postat av: Vickan

Helt med dig! Vissa saker ska tydligen testas och göras hundratals gånger. Informera hit och informera dit. Kidsen vet att det är dumt och farligt att slåss, de vet att knark e farligt, men ändå gör de det? VARFÖR?? Den frågan kanske man skulle lägga lite möda på att svara på. Man angriper fel ände av problemet.. Försöker bota symptomen, inte sjukdomen... Snart dags för årets första förresten. 16 februari på Kulladals IP - hoppas det blir lika kallt som i fjol!

2008-01-30 @ 00:05:43
Postat av: sanna

det är ju faktiskt så att de flesta fritidsgårdar drivs i kommunal regi, alternativt av privata utförare på uppdrag av kommunen och i slutänden är det våra politiker som budgeterar och bestämmer om den verksamheten. dessutom ska inte kommuner samarbeta med välgörenhetsorganisationer så tja, jag vet inte heller hur dom tänkte.

2008-01-30 @ 20:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0