Att kasta sten

Var lite intresserad av att åka över till Köpenhamn och delta i någon slags demonstration för ungdomshuset. Jag var överhuvudtaget inte intresserad av att kasta sten, bränna bilar eller för den delen ha någon som helst kontakt med kravallutrustad polis vilket till slut gjorde att jag inte åkte dit. Tråkigt att situationen har blivit som den blivit. Konstigt att ingen verkar ha tänkt efter innan, scenariot stod ju ganska klart när det visade sig att Ungdomshuset såldes till en kristen sekt som mest verkar vara ute efter att jävlas med argument som "gud har talat till mig". De problemen såna människor kan ställa till med är betydligt större och mer extrema än frustrerade ungdomar som förstör egendom eftersom ingen ändå lyssnar på dom. Om ni och jag tyckte att saker och ting spårade ur över Ungdomshuset tänk på hur det kommer att bli när de ska utrymma Christiania senare i år, då får nog Helt off göra en låt om att det brinner i Köpenhamn. 

Det är rätt sannolikt att större delen av de som deltagit i kravallerna nu kan vara de som i folkmun gärna kallas medel/överklasslynglar som mest agerar ut sin något egendomliga frustration, det kan vi nog vara överens om. Vi kan nog också vara överens om att debaclet mest är en principiell fråga, jag till exempel har ingen direkt relation till Ungdomshuset men gillar och står bakom tanken om det. Tänk när kravallerna berör alla i samhället, som fallet var i Frankrike nu senast, även de som idag ofta står utanför (ja, jag tänker framförallt på invandrargrupper) då kan vi nog se på ännu grövre kravaller inte bara i Köpenhamn utan också på en plats ännu närmre dig och mig. Det som vissa av våra nya medborgare har upplevt innan är antagligen på en lite brutalare nivå både från demonstranter och de som vill stoppa demonstranterna.

Svårt, det blev inte en lika rapp och klatschig text som jag tänkte, jag är bara orolig hur demonstrationerna kan bli om de rör nåt ännu lite mer engagerande än ett Ungdomshus i Köpenhamn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0